نوشته شده توسط : سجاد

مقدمه:

امروزه علم کامپیوتر پیشرفت شگرفی در کلیة‌ علوم و صنایع به وجود آورده است و با پیشرفت این علوم مسائل مربوط به کامپیوتر نیز پیشرفت شگرفی داشته است از جمله می‌توان به پیشرفت در بانک‌های اطلاعاتی اشاره نمود که از جدید‌ترین و مهمترین آن‌ها می‌توان به Visual basic اشاره نمود. در اینجا سعی شده است مطالبی در جهت معرفی این نرم‌افزار تقدیم گردد.

فصل اول

نرم افزار ویژوال بیسیک

برنامه‌نویسی با Visual Basic ( آخرین ویرایش Visual Basic ) می‌تواند کار پرزحمت و خسته کننده برنامه‌نویسی را به یک تفریح تبدیل کند.

محبوبیت Visual Basic، علاوه بر گرافیکی و ساده بودن، از آنجا ناشی می‌شود که زبانی اینترپرتری ( interpreter ) و کامپایلری ( Compiler  ) است. دیدکه  زبانهای اینترپرتری   از نظر سهول تولید و توسعه برنامه چقدر به برنامه‌نویسی کمک می‌کنند و از طرف دیگر برنامه‌های کامپایل شده بنحو چشمگیری سریعتر از برنامه‌های اینترپرتری هستند. با ترکیب این دو ویژگی Visual Basic را روانه بازارکرد، بسیاری از منتقدان شکست آن و مرگ خاندان بیسیک را پیش‌بینی می‌کردند. این مخالفان می‌گفتند که بیسیک اساساً یک زبان جدی نیست و ساختار آن ( برخلاف C و پاسکال ) به درد محیط ویندوز نمی‌خورد اما میکروسافت با ارائه Visual Basic  درسهای زیادی به جامعه برنامه‌نویسان داد:

-         زبانی مانند بیسیک می‌تواند قابل فهم و قوی باشد.

-         Visual Basic بسته به نیاز برنامه‌نویس می‌تواند کامپایلری یا اینتر پرتری باشد.

-         و Visual Basicنه تنها فراموش نشد بلکه تبدیل به محبوبترین زبان ‌برنامه‌نویسی دنیا شد.

-          Visual Basic در چندین مدل مختلف عرضه می‌شود.

-         مدل فوق‌العاده : محیط برنامه نویسی مناسب کارهای شبکه و برنامه‌های توزیع شده است.

-         مدل آموزشی: مجموعه‌ای از ابزارهای استاندارد و هر آنچه برای شروع برنامه‌نویسی بدان نیاز دارید.

-         مدل استودیوی ویژوال در این مدل Visual Basic به همراه چند زبان ویژوال دیگر

( مانند ویژوال ++ ) و ( ویژوال ++J ) در یک بسته نرم افزاری گرد آمده‌اند تا آموختن آنها متضمن کمترین زحمت برای برنامه‌نویسان باشد.

ویژوال بیسیک و فرآیند برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی یک کار حرفه‌ای ( یا حداقل نیمه حرفه‌ای ) است که قواعد خاص خود را دارد. البته کاربران کامپیوتر کمتر درگیر مشکلات برنامه‌نویسی می‌شوند ولی اگر فضای روزگار شمارا وارد این وادی کرده است، سعی کنیم اصول کلی ذیل را همواره مد نظر داشته باشیم:

۱- درباره برنامه تصمیم بگیرید و یک طرح کلی بریزید.

۲- قسمت‌های ظاهری برنامه ( پنجره‌ها، منوهاو هر آنچه را که کاربر می‌بینید ) را بوجود آوریم.

« فهرست مطالب »

مقدمه…………………………………………………………………………. ۱

فصل اول :……………………………………………………………………

- معرفی نرم افزار ویژوال بیسیک……………………………………… ۲

- ویژوال بیسیک و فرآیند برنامه نویسی …………………………….. ۳

- آشنایی با application wizard ……………………………………..

- واسط چند سندی………………………………………………………… ۶

- واسط تک سندی………………………………………………………… ۶

- سبک کاوشگر……………………………………………………………. ۶

- صفحه معرفی برنامه( Splash screen )…………………………….

- گفتگوی ورود ( Login dialog )…………………………………….

- گفتگوی گزینه‌ها ( Option dialog )……………………………….

- پنجره about……………………………………………………………..

- برنامه‌نویسی رویدادگرا………………………………………………… ۱۰

- پنجرة پروژه جدید………………………………………………………. ۱۲

- میله ابزار …………………………………………………………………. ۱۲

- جعبه ابزار………………………………………………………………… ۱۳

- پنجره فرم…………………………………………………………………. ۱۴

- پنجره طراحی فرم………………………………………………………. ۱۴

- پنجره پروژه………………………………………………………………. ۱۴

- پنجره خواص…………………………………………………………….. ۱۷

- کمک………………………………………………………………………. ۱۷

- پیشوندهای استاندارد برای اشیاء Visual basic……………………

- کمک محلی………………………………………………………………. ۱۹

- پشتیبانی…………………………………………………………………… ۲۰

- با محیط ویژوال بیسیک مأنوس شوید………………………………. ۲۱

- ساختن فرم……………………………………………………………….. ۲۳

- با نوشتن کد برنامه را کامل کنید…………………………………….. ۲۶

- مروری بر کنترل‌ها ……………………………………………………… ۲۸

- خواص مشترک کنترلهای ویژوال بیسیک…………………………… ۳۰

فصل دوم :……………………………………………………………………

- بانک اطلاعاتی…………………………………………………………… ۳۱

- استفاده از بانکهای اطلاعاتی………………………………………….. ۳۱

- اجزاء تشکیل دهنده بانک اطلاعاتی…………………………………. ۳۱

- بانک اطلاعاتی ویژوال بیسیک………………………………………… ۳۲

- ساختار بانک اطلاعاتی…………………………………………………. ۳۲

- جدول در بانک اطلاعاتی………………………………………………. ۳۳

- ایجاد یک بانک اطلاعاتی………………………………………………. ۳۳

- چاپ ساختار بانک اطلاعاتی………………………………………….. ۳۶

- ورود اطلاعات به بانک اطلاعاتی…………………………………….. ۳۶

- تعیین رکورد جاری……………………………………………………… ۳۶

- مرتب‌سازی رکوردها……………………………………………………. ۳۷

- ویرایش محتویات رکورد………………………………………………. ۳۸

- حذف رکورد……………………………………………………………… ۳۸

- جستجوی رکورد………………………………………………………… ۳۸

طراحی فرم………………………………………………………………….. ۳۸

- مفهوم ایندکس در بانک اطلاعاتی……………………………………. ۴۱

- برنامه‌نویسی و بانک اطلاعاتی………………………………………… ۴۲

- اشیای بانک اطلاعات…………………………………………………… ۴۲

- شیData…………………………………………………………………..

- شی Database …………………………………………………………..

- باز کردن بانک اطلاعاتی……………………………………………….. ۴۶

- حذف ایندکس……………………………………………………………. ۴۷

- نمایش محتویلات بانک اطلاعاتی……………………………………. ۴۷

- افزودن ایندکس به جدول………………………………………………. ۴۹

- فعال کردن یک فایل ایندکس در جدول…………………………….. ۵۰

منابع………………………………………………………………………….. ۵۵

 

فهرست جداول

جدول ۱-۲:بعضی از خواص مهم شیء Data در بانک اطلاعاتی… ۴۴

جدول ۲-۲: خواص شیء Database ………………………………….

جدول ۳-۲: متدهای شیء Database

 

دانلود فایل





:: موضوعات مرتبط: دانشجویی , ,
:: برچسب‌ها: فرهنگ لغت ,
:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 خرداد 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: